logo advocatenkantoor Kuijken
Neem vrijblijvend contact op:
Bel ons: 040 20 40 500
Mail ons: info@kuijkenadvocaten.nl
Je eigen foto wordt eigendom van Facebook

Hopelijk had je niet het idee dat de foto’s die je op Facebook zet, jouw eigendom zijn. Dat is namelijk niet zo; foto’s die je post, worden van Facebook. Dat is nu maar weer eens duidelijk geworden met de verwijdering van de speciale app Reclaim.

De (Nederlandse) app Reclaim is ontwikkeld om gebruikers de controle over hun eigen foto’s terug te geven. Als je de app gebruikt, ze je een watermerkje op de foto. Hierdoor wordt deze minder interessant voor commercieel gebruik. Aanvankelijk keurde Facebook de app goed, maar nu de nieuwe privacy voorwaarden van kracht worden, heeft Facebook de app alsnog op non-actief gesteld. Ook de foto’s die al voorzien waren van een watermerk zijn verwijderd. Hoewel Facebook nog niet naar buiten is gekomen met de reden van deze stap, lijkt het erop dat het een licentieprobleem is; Facebook wil niet dat anderen iets doen met foto’s die het als zijn eigendom beschouwt, en waar het commerciële plannen mee heeft.

Ook WhatsApp-gebruiker deelt gegevens
De nieuwe Facebook-voorwaarden - ingegaan eind januari – gaan ook gelden voor diensten als WhatsApp en Oculus Rift. Hierdoor krijgt Facebook de beschikking over zogenoemde ‘superprofielen’. De dingen die Facebook al van je wist, worden nu nog aangevuld met de informatie uit bijvoorbeeld WhatsApp.  

 

De nieuwe Facebook voorwaarden zijn inmiddels in werking getreden. Het was even uitgesteld vanwege de ontstane ophef, maar uitstel betekende deze keer geen afstel. De gebruikers hebben even de tijd gekregen om te wennen en Facebook heeft te pas en te onpas kunnen roepen dat ze uw foto écht niet op een billboard gaan plaatsen. Maar verder bleef alles zoals het was.

 

Dat laatste meer dan menigeen dacht. Facebook heeft volgens de nieuwe voorwaarden "een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook" maar die hadden ze onder de oude tekst ook al. Alleen de bepaling stond wat meer verborgen. Facebook heeft er in het verleden weinig mee gedaan, maar dat kan natuurlijk anders worden. Het ligt met name voor de hand dat foto's van u en uw Facebook-vrienden binnen Facebook gebruikt gaan worden voor het aanprijzen van producten die zijn "geliked".

 

U kunt natuurlijk een tekst plaatsen van het type dat zo ongeveer iedereen wel van een facebook-vriend of -vriendin heeft aangereikt gekregen. Zoals:

"Naar aanleiding van de nieuwe Facebook voorwaarden, verklaar ik hierbij dat mijn auteursrecht is verbonden met al mijn persoonlijke informatie, alsook mijn illustraties, tekeningen, teksten, foto's en video's. Voor ieder commercieel gebruik van deze zaken is mijn geschreven goedkeuring te allen tijde vereist."

Maar dat is niet voldoende. Ook zonder de vermelde (hand?)geschreven goedkeuring kan Facebook toch gewoon zijn gang gaan. De nieuwe voorwaarden zijn tijdig aangekondigd en door de dienst te blijven gebruiken accepteert u die. En daar kunt u met zo'n mededeling helaas niet op terugkomen.

 

Maar zoals gezegd: dit is niet nieuw. Wél nieuw is dat Facebook vanaf nu veel meer data gaat delen. Alles wat op Facebook en één van haar dochter/zuster ondernemingen (WhatsApp, Messenger, Instagram) is geplaatst gaat voortaan in één databank. En mag volgens de voorwaarden worden gedeeld. Daarnaast zorgt de koppeling met Messenger voor een toevloed van gegevens over de bewegingen van de gebruiker in de echte wereld. Dat alles levert natuurlijk veel grotere en mooiere profielen van gebruikers op dan voorheen. Google kwam daar privacy-technisch niet mee weg en het is afwachten of dat Facebook wel lukt.

 

Diverse Europese privacy-waakhonden hebben de voorwaarden namelijk nog in studie. Dat zou nog wel eens tot een paar aanpassingen kunnen gaan leiden. Maar wie echt zijn privacy en IE-rechten wil behouden moet misschien nog eens kritisch nadenken over zijn app-gebruik.

 

 

Vrijblijvend telefonisch advies

Voor informatie over deze nieuwsbrief en voor alle juridische vragen kunt u gratis en vrijblijvend bellen elke dag van 15.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 040-2044445 of uw vragen stellen via het contactformulier.